|
KURSER & KONFERENCER
Jeg har de seneste år deltaget i adskillige kurser og konferencer
i både ind- og udland. Aktiviteterne og emnerne har relateret
sig mest til læring, IKT (informations- og kommunikationsteknologi),
menneskelig udvikling og subjektivitet. Under kursusophold og konferencer
har jeg deltaget aktivt, og præsenteret emner fra det pågældende
arbejdsområde jeg var/er involveret i. Du kan herunder linke
til de forskellige kurser, konferencer og emner hvis du vil vide
mere.
KURSER
- Projektplanlægning
og webredaktørkursus, Tankevirksomheden A/S (9. august
til 17. september 2004)
Et intensivt kursus i webrelateret projektplanlægning.
Brug af content management system, udarbejdelse af informationsarkitektur
og flowcharts, afgrænsning af målsætning og
målgruppeanalyse, skriv til nettet, visuel netkommunikation,
billedbehandling i Photoshop, intro til webhosts, brug af Dreamweaver.
Jeg udarbejdede mit eget website (det site du er på nu).
- PhD.
kursus ved Nordic Interactive (NIRES 7), Aarhus universitet,
DK (9.-15. november 2003)
”Interface: From the desktop to interactive spaces. Challenging
aesthetics, architecture and computer science.” Omdrejningspunktet
for kurset var at diskutere, hvordan kunst og æstetik
udfordrer og udfordres af brugergrænseflader. Med udgangspunkt
i en interdisciplinær tilgang, blev der diskuteret, hvorledes
vi kan forholde os til menneskelig forståelse, fortolkning
og interaktion ifht. forskellige medierede genrer, konvergerende
medier og interaktivt space. Der blev især fokuseret på
pervasive computing, projektioner, mobilteknologi, intelligente
objekter, sensorer og interaktionsdesign. Jeg var med til at
udarbejde en prototype af en virtuel agent ved navn PetButlerFerrry,
udarbejdet på video og i blue screen studio.
- Human
Computer Interaction Research Symposium, Roskilde
Universitet, DK, (27. november 2003)
“Third Danish HCI Research Symposium”. Symposiets
formål var at stimulere udveksling mellem HCI research
fra forskningsinstitutioner og virksomheder. Symposiet indeholdt
en blanding af forelæsninger og plakatpræsentationer.
Fokus var på HCI research. Herunder: usability, nye brugergrænseflader,
webdesign, affektiv computing, psykologiske modeller, digitaliseret
musik, kunst, design, arkitektur, samt input-devices, e-government,
mobilteknologi, visualisering og home-computing. Jeg præsenterede
en plakat over Computer Clubhouse projektet v. Learning Lab
Denmark og skrev et paper til symposiet.
KONFERENCER
- Multiple
Marginalities, Gender and Education conference, University
of Helsinki (1-4. juni 2004)
Transdisciplinær konference om køn og uddannelse
i en global, lokal og transnational verden. Diskussion omkring
mangeartede aspekter af marginalisering (bl.a. køn, seksualitet,
alder, handicaps) og konsekvenser der udspringer fra læringsteorier
og -praksis. Oplæg og diskussion om hvordan marginalisering
opleves og inkorporeres, samt hvordan man udfordrer og transformerer
marginalisering. Jeg præsenterede et paper (PhD.
proposal) omhandlende forskning i marginaliserede unges
medieproduktion med IKT, i urbane slumområder i Afrika.
- World
Summit on the Information Society, ICT4D platform,
Geneve
(9-13. december 2003)
FNs verdenstopmøde om Informationssamfundet (WSIS),
platformen: Informations- og kommunikationsteknologi i udvikling.
Topmødets hovedformål var, at verdens borgere skulle
diskutere potentialerne for et åbent og globalt informationssamfund.
Det næste WSIS topmøde finder sted i Tunis i 2005.
Som medarbejder ved Learning Lab Denmark repræsenterede
jeg Computer Clubhouse projektet på det
danske udenrigsministeriums stand.
- UNDP/DUF
konference om 2015 målene, UNDP nordic office, København,
DK, (20. oktober 2003)
Konferencen fokuserede på, hvordan unge berøres
af FN
2015 måls problemstillinger, og hvordan unge kan være
med til at realisere målene. På konferencen var
emnerne HIV/AIDS, uddannelse, globalt partnerskab og informationssamfundet
sat i fokus. Jeg indgik i et diskussionsforum, hvor der blev
diskuteret informations- og kommunikationsteknologi, adgang,
brug og indhold, samt den globale, nationale og demokratiske
digitale
kløft.
- UNI-C
konference om IKT og læring, Odense, DK, (1-2. oktober
2003)
"Uddannelsesforum 2003". Konferencen var samlingspunkt
for den danske uddannelsesverden, og ramme for diskussioner
om informations- og kommunikationsteknologi og læring.
Temaerne var: Lærerroller i det 21. århundrede,
IT, rum og rammer, materialebegrebet i opbrud, medier og læreprocesser,
IT og skoleledelse, samt pædagogiske værktøjer
på nettet. Konferencen indeholdt en stor udstilling af
kommercielle og ikke-kommercielle udstillere, der arbejder indenfor
området IKT og læring. Mange udviklingsprojekter
under ITMF (IT
og medier i folkeskolen) blev præsenteret.
- Freedom
of Expression in the Information Society, Christiansborg,
DK, (2. september 2003)
Som optakt til verdenstopmødet om informationssamfundet
(WSIS) afholdt FN-forbundet, i samarbejde med Danmarks Biblioteksforening,
et seminar på Christiansborg om ytringsfrihed og adgang
til information i det globale samfund. Som repræsentant
for Learning Lab Denmark, deltog jeg i workshop: Media in the
information society.
- Democracy
and the Information Revolution, IDEA Forum, Stockholm,
(27-29. juni 2001)
International IDEA Democracy Forum 2001: Democracy and the
Information Revolution. Nogle af forums overordnede debatemner
var: Hvordan IKT påvirker grundværdierne i et repræsentativt
demokrati? Om IKT vil udvide kløften imellem rige og
fattige, eller bidrage til større lighed imellem mennesker?
Og, hvad er/kunne være informationflowsmulighederne, værdierne
og truslerne ifht. demokratisk styring? Jeg deltog i workshop:
Local democracy on-line: Can
the internet build social capital?
- Det
Danske Film Institut, Crossing Boundaries, Dokumentarfilm
seminar (maj 2002)
International dokumentarfilmfestival og seminar hvor omdrejningspunktet
var forskellige modaliteter indenfor dokumentarfilmgenren, med
henvisning til spillefilmens æstetik og virkemidler. Primært
fokus på ny subjektivitet, performativ og refleksiv dokumentarfilm.
Visning af eksperimenterende dokumentarfilm og dialog med instruktører,
producenter og film- og medieteoretikere. Dybdegående
diskussion omkring fortælletekniker og grænselandet
imellem fiktion og virkelighed. Jeg deltog som kommunikationsstuderende
ved Roskilde universitet.
|